צילום פורטרט או צילומי תדמית? בואו נעשה קצת סדר בדברים

בעלי עסקים ועצמאיים מכל הארץ נוהרים בהמוניהם להצטלם לצילומי תדמית. נכון, אתם מקבלים בסוף תמונות מקצועיות, איפור, ריטוש וכל הפאן הזה מסביב, לפעמים מדובר בימי צילום מרוכזים ולפעמים בצילום רק רק עבורכם.

לרוב, צילומי תדמית יהיו עסק לא זול במיוחד ויהוו השקעה כספית ששווה את זה מאוד, אבל שווה מה בדיוק?

אני מאמינה שככל שנדע יותר לגבי כל תחום שמשיק לחיים שלנו ולעבודה שלנו, כך נוכל לקבל גם החלטות מושכלות יותר שמתאימות לנו מבחינת אופי הפעילות שלנו, שיתרמו לנו באמת וגם כמובן, יתאימו לתקציב העומד לרשותנו.

אז הנה, בואו נתחיל בלעשות סדר בין אופי הצילומים השונים, ונגיע יחד גם לתובנות הנכונות לגבי מה מתאים לעסק שלך.

1. אז מה בכלל צילומי תדמית?

צילומי תדמית עסקיים מהווים מעין חלון ראווה לעסק, ונותנים לך בנק של תמונות תדמיתיות שיוכלו לשרת אותך ברחבי המדיה החברתית ובאתר האינטרנט לרוב.

צילום תדמיתי מהווה פרסומת לכל דבר, ולהבדיל מצילום פורטרט (דיוקן), בתמונה אחת או בקבוצה של תמונות, תדמית אמורה לתת רמז לצופים או להעביר באופן וויזואלי או רגשי, הן את בעל העסק או צוות העובדים, והן את השירות או המוצר שהעסק מוכר ומתעסק בו.

למשל, קוסמטיקאית רפואית שמגיעה לצילומים, ולאחר איפור והלבשה בחולצה ומכנס מהממים, מתיישבת על כורסא ומאחוריה רקע אפור ומרשים של סטודיו. הכל נשמע מושלם, אבל אין כאן בתמונה אף רמז למי האישה בעסק שלה, במה היא עוסקת בעמל כה רב, והקשר בין הסט לקוסמטיקה רפואית (המקצוע שלה) בצילום הוא מיקרי בהחלט.

אם ניקח את אותה האישה ונאבזר מסביבה בסטודיו מוצרים, או שנדמה בסט מערך טיפול קוסמטי, או שאפילו נוכל לעשות צילומי ביוטי ולהעביר תחושה של סט רענן ונקי, נתחיל לקבל צילומי תדמית של ממש.

כלומר, צילומי תדמית מטרתם להראות את בעל העסק, השותפים או צוות העובדים, ולעטוף את הסט ברמזים קלים או במלוא עוצמתם בשירות או המוצר אותו העסק מוכר.

צילום תדמית לעסקים - יעל
צילומי תדמית

אז ... צילומי פורטרט?

צילומי פורטרט, או בהעדפה שלי מבחינת הביטוי המדויק יותר, צילומי דיוקן, הם אומנות בפני עצמה. כאן, אני אצטרך למען השפיות של כולנו, להפריד בין המונח 'צילום פורטרט אומנותי' לבין 'צילום פורטרט עסקי'. אני יכולה לדבר שעות על הדקויות הקטנות, על ההבדלים, אבל אז תמצאו את עצמכם בגללי בתוך מוזיאון שוקעים באומנות וקונים ספרי צילום וציור. אז הנה, אני מתאפקת, ומדברת רק על צילום פורטרט עסקי, שלשמו התכנסנו.
צילום פורטרט במינוח המופשט שלו, מדבר בעצם על צילום פניו של אדם. לזה כמובן מתווסף הרקע, התאורה המחמיאה ביותר לתווי הפנים ולהבעה הרגשית שלו גם, ולרוב הוא יכלול בעיקר את הפנים וחלק או את כל פלג גופו העליון. המטרה בצילום פורטרט עסקי הוא להראות את בעל העסק או המותג באופן מקצועי, עם הבעה ושידור דרך המבט והבעת הפנים, והתאורה יחד עם הרקע תמיד יתנו את הטון והאווירה לצילום הפורטרט וישלימו את מה שיש לאדם להגיד, דרך תמונה אחת או מספר תמונות בודדות.

צילום דיוקן אמור לשדר רגש, והתאורה אמורה לא רק להחמיא לתווי הפנים, אלא גם להעניק אופי, שבעזרתו התמונה הופכת להיות פורטרט של ממש, ולא סתם עוד תמונה של פנים.  

תמונת הפורטרט תשרת אותנו לרוב בפרופיל האישי או העסקי שלנו במדיה החברתית, בלינקדאין, בדף האודות שלנו באתר האינטרנט, או בכתבה בעיתון או מגזין שנכתבה עלינו או על ידינו. 

צילום פורטרט - חמידו

Headshots

בגלל שאני קצת חפרנית, אני חייבת להכניס לכאן גם תת קטגוריה של צילום פורטרט, שמשתמשים בה לרוב בארה"ב והיא נקראת Headshots. כלומר, צילום פנים. השם מזכיר קצת בתחושה את צילומי המבוקשים שנתפסו רגע לפני כניסתם למעצר, ועוד יותר חמור מזה, את תמונת הפספורט הידועה לשמצה שלנו, אבל ה-Headshots הם לרוב צילומים נקיים, שלאו דווקא מתעמקים באופי ורגש המצולם, אלא באים לפתור באמצעות מערך תאורה בסיסי ברובו את הזווית המחמיאה ביותר של האדם מול המצלמה, ואיתה ממשיכים לאורך הצילומים.

צילום פורטרט - מיכל
Headshots

ועכשיו, אחרי שהגענו עד הלום וכולי תקווה שלא נרדמתם, אני מקווה שהצלחתי קצת לעשות בין הדברים. אז כשהכל מסודר ובמקום, הייתי רוצה לתת כמה טיפים לבחירת סוג הצילומים, למה כל אחד מיועד, ומה עושים עם כל תחום צילום שכזה מבחינת התמונות שמתקבלות.

מטרתם של צילומי התדמית היא לרוב לעשות סשן ארוך יחסית, בסטודיו, בחוץ, או בשילוב המושלם של שניהם יחד, ולהפיק בפן הטכני כמות עשירה יותר של צילומים שכל אחד מהם מספר על העסק שלכם מזווית מעט שונה. במצב כזה מתקבל מגוון עשיר יותר שגם מעניק לכם את היכולת לכתוב מסרים שונים בפוסטים בסושיאל ובאתר, ולהעביר מסר וויזואלי אחיד מצד אחד, ומגוון יותר מן הצד השני.

אני אמליץ לרוב לעסק שמתלבט לעשות צילומים כאלו כשהווייב של העסק, והעסק בפני עצמו, בשלים יותר, כיוון שהמטרה המשותפת שלנו היא ליצור צילומים שמדברים את העסק שלכם, ומדברים על העסק שלכם, ויותר מכל מתחברים גם לוויזואליות והתפיסה של הלקוחות והעוקבים שלכם את העסק. הבשלות שאני מדברת עליה היא לרוב הבשלות הרגשית לצילומים מסוג זה, ולאו דווקא הבשלות של הגיל הטכני של העסק. נניח והקמתם סטודיו ליוגה בשבוע שעבר, אז אומנם גילו של העסק עדיין צעיר, אבל יכול להיות שהבשלות הרגשית שלכם מבחינת מי אתם ומה אתם רוצים לתת לקהל שלכם, כבר התבשלה לה ונאפתה לפני 5 שנים. משם, תפקידי יחד אתכם ליצור קריאייטיב וויזואלי מדליק שישדר את המהות של העסק שלכם בתמונות.

צילום פורטרט עסקי יכול להגיע בשני אופנים. הראשון, הוא יכול להיות חלק מיום צילומי התדמית, ומצד שני הוא יכול לבוא בנפרד לחלוטין מתוך מטרה להראות אותכם, בעלי העסק, באופן ברור, מכובד, שמייצג אותכם ואת האופי שאותו תרצו להציג.

צילומי פורטרט יהיו לרוב בסשן קצר וממוקד יותר, ואותם אני ממליצה לעשות במקרים בהם אתם זקוקים כמובן לתמונת פרופיל, או אודות, מושכת ומעניינת, או לחילופין אם עדיין לא סגרתם את קצוות האסטרטגיה הוויזואלית שלכם בפן השיווקי.

עם צילום פורטרט מושך קשה לטעות, ותמונה כזו תשדרג באופן גלוי את הנראות שלכם בסושיאל ובאתר.

כאשר פונים אלי לצילומי תדמית, אני לרוב מתחילה לשאול הרבה שאלות לגבי העסק, לגביכם, לגבי המטרה, הקהילה שלכם, צבעוניות שאהובה עליכם במיוחד, איך אתם תופסים את העסק, איך תרצו שאחרים יתפסו את העסק שלכם, מה הייתם רוצים להעביר לקהל שלכם, ולא תמיד חייבים לדעת את התשובות האלה, כי מתפקידי להנחות אותכם ואז להעלות רעיונות מגניבים עבורכם, אבל כן חשוב שיהיה בסיס שיחד איתו נוכל ליצור משהו חדש, מרענן ואומנותי.  

אהבתם? שתפו:

רוצים להגיב? אשמח לשמוע את דעתכם:

הרשמה לניוזלטר
שולחת רק דברים מגניבים :)

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך